dilluns, 3 de gener del 2011

L'educador social en l'àmbit de la exclusió social i la població sense sostre

L’educador/a social dins del àmbit contra la pobresa i l’exclusió social realitza diferents tasques en benefici dels usuaris que poden ser atesos.

El professional és l’encarregat de situar-se a la via pública per tal de poder observar les necessitats que  tenen les persones sense recursos. Tanmateix, s’ha de responsabilitzar i preocupar de mantenir relacions comunicatives amb els diferents usuaris, per tal que aquests estiguin informats dels diferents recursos dels quals tenen la possibilitat d’accedir i així millorar la seva situació. En cas contrari i rebuig als recursos disponibles, l’educador ha de conservar una comunicació verbal satisfactòria per a les possibles ajudes que pugui necessitar en un futur.
Posteriorment, es realitza un recull de tota aquella informació obtinguda per a contrastar-la i obtenir informació concreta de cada usuari, i que alhora serveix per a tenir consciència i control anual d’aquesta realitat social per intervenir i millorar tot el possible les diferents situacions que poden presentar-se.

En èpoques d’estiu, l’arribada de moltes persones sense recursos que cerquen feina a la campanya de la fruita fa necessari dur a terme un projecte específic per donar resposta humanitària i minimitzar l’impacte que produeix als diferents serveis.
En canvi, en èpoques d’hivern es realitza el Pla Iglú, l’objectiu del qual és evitar que les baixes temperatures tinguin repercussions greus en la salut de les persones en situacions de sense sostre.
Aquest pla s’activa quan la temperatura de la ciutat s’aproxima a 0ºC oferint allotjament a les persones en situacions de sense llar que pernocten al carrer.

Aspectes personals
Una primera funció primordial que ha de tenir l’educador social és conscienciar a la població en el dia a dia dels diferents drets fonamentals que disposen les persones usuàries.
Segons el codi deontològic, el professional en aquest àmbit ha de demostrar les capacitats per atendre amb actitud de respecte vers els usuaris. També ha de ser tolerant en el moment en què aquests usuaris puguin rebutjar la seva atenció i ajuda, mostrant una actitud ètica davant la situació i mostrar un interès constant per aconseguir l’objectiu de l’àmbit i millorar així aquestes situacions.

En cas que aquesta ajuda sigui benvinguda, és molt important que el professional sigui empàtic en la mesura del possible i mantingui una actitud atenta i predisposada a escoltar i recopilar el què els usuaris comuniquin.







2 comentaris:

Unknown ha dit...

Volia comentar-vos que m'ha agradat poder constatar coincidències fonamentals en quan a l'actitut que pren l'educador social en l'intervenció directa amb persones i l'actitut que prenem els psicòlegs, en especial els influenciats pel moviment humanista, quan tractem amb persones. Aquets fonaments estan localitzats en la forma de relació: desde el respecte profund al esser humà, amb l'actitud d'empatia i escolta activa, i amb una visió del esser humà com a capaç de poder millorar la seva situació.

Salva ha dit...

Gràcies Marta!

La població sense sostre tal com dius s'ha de tractar de manera adequada per tal de que vulgui acceptar l'ajuda. En moltes ocasions, les propies persones sense sostre i/o persones dels albergs o altres zones de la ciutat tenen conflictes degut a les seves situacions i molts d'ells no accepten les ajudes que se'ls facilita. Per aquests motius, la funció acollidora de la persona és una etapa primordial per tal que l'usuari pugui començar a fer ús del doble dret del que disposa. Primeràment de l'atenció i acompanyament per a la millora de les seves situacions i en segon lloc, a l'obtenció dels diversos serveis que pugui necessitar i es trobin al seu abast.

Sobretot com educadors, i en el teu cas i tal com bé expliques, el moviment humanista entre altres aspectes es centra en les potencialitats de la persona per tal de prosperar el seu futur.

Ens alaga que t'hagui interessat molt el tema. Poc a poc, anirem actualitzant notícies i demés experiències.

Gràcies!!!